Sunday, April 29, 2018

Free frog pattern



Deze kikker zag ik een tijdje geleden op Pinterest langskomen. Maar de link naar het patroon werkte niet, en zo begon een best ingewikkelde speurtocht naar waar deze kikker vandaan kwam. Uiteindelijk kwam ik er achter via een omgekeerde zoektocht aan de hand van de foto. De kikker is gemaakt met een patroon van Stoff & Sil (klik hier), waar ik nog meer leuke gratis patronen vond. Het is een Engelse site dus de patronen zijn ook in het Engels geschreven. Dat betekent dat je het Engelse haakschema moet gebruiken, en niet het Amerikaanse. Hieronder vind je een overzicht van de steken met de afkortingen. Zo moet het vast lukken om deze kikker te haken als je dat leuk vindt. Ik gebruikte voor deze kikker 3 bollen Phildar Phil Coton 3 in de kleur Golf en een haaknaald 3mm. Voor de ogen gebruikte ik restjes wit garen (Phildar Phil Coton 3 kleur Craie) en veiligheidsogen maat 8mm. De sjaal haakte ik met Phildar Phil Coton 3 kleur Melon. Veel haakplezier gewenst!

SteekEngelse termAfkorting
LosseChain stitchCs
Halve vasteSlip stitchSls
VasteDouble crochetDc 
Half stokjeHalf trebleHtr
StokjeTreble crochetTr

I saw this frog on Pinterest some time ago, but the link to the pattern wasn't working. So that's when a pretty complicated search started. In the end I found the source and the pattern through a reversed image search. The frog is made with a pattern by Stoff & Sil (click here), where I found more cute patterns. It is an English (UK) website, so the crochet terms are in English too. This means you need the English crochet terms, and not the American. Below you will find the stitches and their abbreviations. Now you must be able to make this frog if you like. I used 3 balls of Phildar Phil Coton 3 in the color Golf and a crochet hook size 3mm. Also I used scraps of white yarn (Phildar Phil Coton 3 color Craie) and safety eyes size 8mm. For the scarf I used Phildar Phil Coton 3 color Melon. Happy crocheting!

US termsEnglish termsAbbreviation (UK)
Chain StitchChain stitchCs
Slip stitchSlip stitchSls
Single crochetDouble crochetDc 
Half double crochetHalf trebleHtr
Double crochetTreble crochetTr

6 comments:

  1. Hallo Annemarie, wat een leuke kikker :)
    Ik heb eigenlijk een vraag voor je. Weet jij soms meer over de nieuwe privacy wetgeving?
    Ik vind het best moeilijk en heb gehoord dat (vooral in Duitsland) veel dames stoppen met hun blog.
    Zou toch eeuwig zonde zijn als we onze leuke contacten en het delen van onze inspiratie moeten gaan missen :( Ik weet niet of je in de gelegenheid bent, maar anders zou het fijn zijn als je er een blogberichtje over zou willen schrijven. Groetjes en een fijne avond, Anita

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha Anita, ik ben me een beetje aan het inlezen naar aanleiding van jouw reactie. Het is inderdaad best ingewikkeld. Ik weet niet of ik er een blogje aan wil wagen, want het laatste wat ik wil is mensen verkeerd voorlichten. Maar ik zal eens kijken of ik wat nuttige berichten kan verzamelen waar ik naar kan verwijzen, want er is al best veel over geschreven. Stoppen met bloggen is denk ik echt niet nodig, dat zou ook echt zonde zijn. Fijne avond! Groetjes, Annemarie

      Delete
  2. Leuke kikker!
    Hoe groot is hij eigenlijk zoals je hem nu gehaakt hebt?

    Groetjes,
    Renske

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoi Renske, de kikker is behoorlijk groot! Als ik 'm helemaal van boven tot onder opmeet, dan is 'ie zo'n 53 cm lang. Groetjes, Annemarie

      Delete
  3. Wat een leuke kikker!
    Een patroontje om te onthouden. Thanks!
    Groetjes, Ilse

    ReplyDelete